Overslaan en ga direct naar de inhoud Direct naar de footer

Zorg voor elk kind

Op De Blinker vinden we het belangrijk dat alle kinderen de begeleiding krijgen die ze nodig hebben. We sluiten aan bij de onderwijsbehoefte van elk kind. Al vanaf groep 1 krijgen de kinderen die meer hulp nodig hebben extra begeleiding. De leerkracht maakt dan tijd vrij om samen met het individuele kind of een groepje kinderen de activiteit te doen. Vanuit onze Daltonvisie laten we ook bewust kinderen samenwerken. Van elkaar kunnen ze heel veel leren!

Taakwerk in niveaus

Het taakwerk vanaf groep 3 wordt aangeboden op drie niveaus: de *, ** en *** aanpak. De kinderen in de één ster aanpak krijgen eenvoudigere leerstof en meer begeleiding en inoefening. De kinderen in de twee sterren aanpak doen de basisleerstof en de kinderen in de drie sterrenaanpak krijgen minder instructie en doen de moeilijkste opgaven. Elke les start met korte een gezamenlijke instructie. Van daaruit gaan de kinderen zelfstandig met hun eigen taak aan de slag. De leerkracht houdt de ontwikkeling van alle kinderen goed in de gaten. Gaandeweg het schooljaar kunnen er verschuivingen plaatsvinden binnen de niveaugroepen.

Kinderen met dyslexie

Kinderen met dyslexie hebben moeite met lezen en spelling. Al bij het aanleren van de letters in groep 3 hebben deze kinderen problemen. Zij moeten extra veel moeite doen om te leren lezen. Het zijn dan ook vaak enorme doorzetters! Vanaf groep 4 kunnen de kinderen op school onderzocht worden door een orthopedagoog. Wanneer dyslexie gediagnosticeerd is, is begeleiding van een gespecialiseerde logopedist op school mogelijk. Dyslexie is vaak erfelijk en gaat niet over maar een kind kan door veel oefenen wel veel leren en er minder last van hebben. Bij ons op school krijgen kinderen die dyslexie hebben of veel moeite met lezen en/of spelling extra instructie, oefentijd en begeleiding. We hebben ook luistercd's bij enkele boeken zodat ze dezelfde boeken kunnen luisteren en lezen als hun klasgenootjes!

Perspectief op School (POS)

Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Binnen passend onderwijs werken scholen samen om dit voor elk kind zo goed mogelijk te bieden. Dit overzicht geeft een beknopt beeld van de ondersteuning die onze school kinderen kan bieden. Vooral als het om specifieke ondersteuningsbehoeften gaat.

Of een school voor een kind de juiste plek is zal altijd uit een individueel gesprek over de behoefte van het kind blijken. Dit overzicht is een samenvatting van het Perspectief op School (POS) en biedt een eerste richting.